Ważnym elementem etykiety jest odpowiednie zajęcie się klientami goszczącymi w naszej firmie, przeważnie jest to obowiązek recepcjonistki bądź sekretarki, dlatego musi ona znać zasady etykiety biznesowej. To właśnie ona najczęściej jest osobą, która wywiera pierwsze wrażenie na przybyłych do biura, dlatego warto aby jej postawa od początku tworzyła jak najlepszy wizerunek firmy. Ponadto sekretariat powinien być miejscem, w którym każdy powinien być potraktowany profesjonalnie i uprzejmie.
W przypadku osób zapowiedzianych, sekretarka powinna wskazać im miejsce, w którym mogą poczekać na spotkanie oraz powiadomić szefa o przybyciu interesantów. Sekretarka pełni rolę gospodyni, tzn. powinna zadbać o komfort gości i m.in. zaproponować coś do picia, czytania bądź zająć ich rozmową a także zadbać o odwieszenie odzienia wierzchniego. Podczas odprowadzania gościa do sali, należy prowadzić go po prawej stronie. W wypadku osób niezapowiedzianych, sekretarka powinna ustalić kim jest gość i w jakiej sprawie przyszedł oraz pokierować go do kompetentnej osoby.
Kto kogo wita?
Pierwsza wita się osoba, która przychodzi, to od niej zależy forma powitania. Kiedy gość chce powitać się poprzez podanie ręki, sekretarka powinna wyjść za biurka i dopiero wtedy się przywitać. Małe gesty powinny świadczyć o tym, że gość jest mile widziany w firmie. Wyrazem szacunku jest m.in. wstanie z miejsca, nie trzymanie rąk w kieszeni, zapięcie guzików marynarki.
Kolejność powitań w relacjach służbowych czyli zasady precedencji
Pierwszeństwo mają:
• Przełożony przed podwładnym
• Kobieta przed mężczyzną
• Starszy przed młodszym
Przedstawianie
Obowiązuję tutaj zasada starszeństwa, mianowicie:
Przedstawia się wyższemu rangą – niższego.
Przedstawiamy klientowi – menadżera.
W przypadku tej samej rangi stanowisk:
Przedstawia się kobiecie – mężczyznę.
Przedstawia się starszemu – młodszego.
Jeśli osoba przedstawiająca pomyli się wymieniając imię, nazwisko bądź nazwę firmy, musi to natychmiast poprawić. Nawet jeżeli błąd wynika ze zmiany firmy dla której pracuje przedstawiana osoba, musimy koniecznie przeprosić za pomyłkę. Ważny jest też kontakt wzrokowy, nasz wzrok powinien padać na osobę, którą przedstawiamy.
Wizytówki
Podajemy je prawą ręką, tak aby osoba ja otrzymująca widziała wydrukowane na niej napisy. Osoba odbierająca wizytówkę powinna wziąć ją prawą ręką oraz zapoznać się z jej treścią i dopiero wtedy schować ją do wizytownika lub kieszeni marynarki. Zawsze należy wręczyć komuś wizytówkę, jeśli on dał nam swoją. Przeważnie wymiana wizytówek następuję zazwyczaj pod koniec spotkania, gest ten oznacza chęć podtrzymania kontaktu.
Szkolenie dla sekretarek, szkolenie dla sekretarki, sekretarka szkolenie, sekretariat szkolenie, asystentka szkolenia, profesjonalna asystentka sekretarka, szkolenie sekretarka asystentka, szkolenia dla asystentek zarządu, szkolenie sekretarka warszawa, szkolenie asystentka zarządu warszawa, profesjonalna asystentka szkolenia, szkolenie dla sekretarki warszawa, kurs sekretarka asystentka, asystentka zarządu szkolenie, asystentka zarządu szkolenie warszawa, office manager szkolenie, certyfikowany office manager, szkolenie office manager warszawa, profesjonalny office manager zarządzanie biurem, sekretarka szkolenia.