Krytyka, kto się z nią nie spotkał? Słowo to budzi w nas negatywne odczucia. Staramy się, wykonujemy zadanie i nagle słyszymy słowa dezaprobaty. W dobie Internetu krytykowanie stało się łatwe, pod zdjęciami, które wstawiamy na portalach społecznościowych widnieje miejsce na komentarz, pod artykułami albo produktami, które chcemy kupić widzimy opinie innych.
Po co potrzebna jest krytyka?
Dobrym przykładem może być w tym miejscu nowy produkt. Przed wyjściem na rynek poddawany jest testom. W jakim celu jest to robione? Otóż mimo, iż osoba go tworząca jest ekspertem w swojej dziedzinie może nie dostrzegać całego obrazu, nie jest obiektywna. Warto też sprawdzić opinie typowych użytkowników, być może przy głębszym zbadaniu dostrzegą oni to co na pierwszy rzut niewidoczne. I właśnie o to chodzi, żeby spojrzeć szerzej i znaleźć ułomności, bo jak bez nich moglibyśmy udoskonalić daną rzecz. Czasami ciężko zobaczyć jest w czym tkwi problem i żeby rozwinąć się potrzebujemy spojrzenia zewnątrz. Prawda bywa bolesna, ale to ona jest katalizatorem zmian. W końcu wkładając pokłady energii w dane zadanie chcemy by przynosiło jak największe korzyści.
Dlaczego krytyka wzbudza w nas negatywne odczucia?
Pracownik chce sprostać oczekiwaniom szefa, stworzyć wizerunek osoby kompetentnej i profesjonalnej. Najczęściej zwalniane są osoby popełniające masę błędów, nieumiejące odnaleźć się w stercie dokumentów. Najbardziej boli nas krytyka pochodząca od osób, które szanujemy. Myślimy wtedy, że tracimy w ich oczach i zostaniemy niedługo odrzuceni.
Jak najczęściej reagujemy na krytykę?
Najczęstszą reakcją jest agresja, obrażanie się, jest to postępowanie najczęściej wyniesione z dzieciństwa. Gdy ktoś wyraża krytyczną opinie o nas, odpłacamy mu tym samym. To nie poprawia jednak sytuacji. Przeciwległą formą reakcji jest przyjęcie roli ofiary. Gdy ktoś ma do nas jakieś „ale” przepraszamy, usprawiedliwiamy się, dochodzimy do wniosku że jesteśmy beznadziejni. Rodzi to u nas frustrację, nadwrażliwość może prowadzić do obwiniania siebie za wszystko i poczucia bezsensu.
Najlepszy sposób na krytykę
Musisz uświadomić sobie, że masz prawo do popełniania własnych błędów, nikt nie jest ideałem. Czasem nawet z najlepszych chęci rodzą się pomyłki. Pamiętaj, że masz prawo do podejmowania własnych decyzji. Domagaj się szacunku od innych, dbaj o swoją godność osobistą, to że ktoś krytycznie odnosi się do Twojej pracy lub działań przez Ciebie podjętych nie oznacza, że może obrażać Twoją osobę. Nie reaguj agresją, nie uciekaj. To co Ci powiedziano jest subiektywną opinią i spotkasz się z nimi nie raz. To od Ciebie zależy czy zgodzisz się z nią i wyciągniesz wnioski czym rozładujesz napięcie, gdyż zabierzesz osobie oceniającej dalsze argumenty. Gdy czujesz rzeczywiście, że popełniłeś błąd przyznaj się do tego, weź odpowiedzialność za swoje działania, wtedy zyskasz w oczach innych. Jeżeli natomiast czujesz, że opinia mija się z Twoimi odczuciami powiedz to, masz prawo do własnego zdania. Nie przekonuj swojego rozmówcy do swych racji, wyraź po prostu swoją opinię. Nie oceniaj swojego krytykanta, opowiadaj jedynie o swoich odczuciach.
Szkolenie dla sekretarek, szkolenie dla sekretarki, sekretarka szkolenie, sekretariat szkolenie, asystentka szkolenia, profesjonalna asystentka sekretarka, szkolenie sekretarka asystentka, szkolenia dla asystentek zarządu, szkolenie sekretarka warszawa, szkolenie asystentka zarządu warszawa, profesjonalna asystentka szkolenia, szkolenie dla sekretarki warszawa, kurs sekretarka asystentka, asystentka zarządu szkolenie, asystentka zarządu szkolenie warszawa, office manager szkolenie, certyfikowany office manager, szkolenie office manager warszawa, profesjonalny office manager zarządzanie biurem, sekretarka szkolenia.